Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą.Opracowanie zawiera mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron Polski do nowego lotniska mającego powstać między Warszawą i Łodzią.
Jedna z planowanych linii połączy Warszawę z Poznaniem. To część inwestycji towarzyszących powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pociągi pojadą tam z prędkością ponad 250 km/h. Czas przejazdu spadnie o godzinę. Trasa z Poznania, przez Kalisz i Łódź, do Warszawy to tzw. „szprycha” nr 9. Pociągi będą na niej pędzić z prędkością co najmniej 250 km/h.
- Obecna koncepcja tzw. „10 szprych” pozbawia Południową Wielkopolskę oraz Aglomerację Kalisko-Ostrowską możliwości szybkiego kolejowego połączenia do Wrocławia, a co gorsza, Ostrów Wielkopolski jako największy generator ruchu pasażerskiego w regionie, traci połączenia koleją dużej prędkości zarówno do Wrocławia, jak i stolicy Wielkopolski – Poznania - ubolewa Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wlkp.
Zdaniem pani prezydent. "pozbawiając Aglomerację Kalisko-Ostrowską oraz Ostrów Wielkopolski wspomnianych połączeń kolejowych, spółka Centralny Port Komunikacyjny nie wykorzystuje możliwości generowania dodatkowych potoków pasażerów, tym samym, zwiększając opłacalność realizowanej inwestycji".
- Proponowany przebieg linii kolei dużej prędkości diametralnie zmienia sytuację na niekorzyść naszego miasta, drastycznie zmniejszając jego znaczenie poprzez odebranie strategicznej funkcji jako obecnego rozjazdu w ww. kierunkach (tj. w kierunku Poznania oraz Wrocławia). Długofalowo, wpłynie to skrajnie niekorzystnie na dynamikę rozwoju Ostrowa Wielkopolskiego - dodaje Beata Klimek.
Innego zdania jest jednak Krystian Kinasotwski prezydent Kalisza, zarazem prezes stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska. Zaapelował on o "myślenie o rozwoju całego regionu, a nie tylko swojego miasta".
- Po części rozumiem stanowisko Ostrowa, to jest dla nich ciężka sytuacja. Natomiast trzeba patrzeć globalnie. Nie po to jesteśmy Aglomeracją, żeby walczyć tylko o swoje interesy, ale by przede wszystkim widzieć interes całego regionu. Te wpisy w Internecie, które się pojawiły, nie do końca są prawdziwe, bo one zakładają, że Aglomeracja Kalisko-Ostrowska jest pozbawiona przystanku, że jest poszkodowana. Ja uważam, że AKO nie jest poszkodowana, bo przystanek jest w największym mieście tego regionu i stawianie sprawy w ten sposób jest po prostu niesprawiedliwie i nie do końca rzetelne. Boję się, że może właśnie chodzić o to, że ten przystanek jest w Kaliszu a nie w Ostrowie, a chciałbym, żebyśmy w ten sposób w Aglomeracji nie rozmawiali i przede wszystkim w ten sposób nie myśleli, bo to nie jest myślenie prorozwojowe i to nie jest myślenie, które będzie nas tutaj w ramach tego Stowarzyszenia łączyło – mówi włodarz Kalisza.
Krystian Kinasotwski zwraca również uwagę, że nikt nie odbiera Ostrowowi dotychczasowych połączeń z Poznaniem czy Wrocławiem.
- Ostrów jest bardzo dobrze skomunikowany kolejowo z resztą kraju. Do Poznania z Kalisza część pociągów jeździ przecież przez Ostrów, na dobrą sprawę nadrabiając trochę trasy. Ta istniejąca, budowana jeszcze częściowo przed wojną, częściowo po wojnie sieć kolejowa, ona zostaje. Teraz powstaje zupełnie nowa i ona ma zupełnie inne zadanie. Ona łączy Poznań, Wrocław i Łódź ze stolicą. I taka jest idea i tak na to trzeba patrzeć - dodaje Krystian Kinastowski. - Musimy porzucić myślenie jednostkowe i skupić się na całej Aglomeracji. Najlepszym miejscem do lokalizacji przystanku jest Kalisz, ponieważ jest to największy ośrodek urbanistyczny i wszyscy będziemy mieli z tego najwięcej korzyści.
10 lutego br. rozpoczęły się konsultacje społeczne. Uwagi i wnioski do projektu dokumentu pn. "Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego" można składać do 10 marca 2020 r.
Jak oddać swój głos w tej sprawie?
- przez formularz dostępny na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl ,
- wysyłając formularz na adres e-mail: [email protected],
- wysyłając formularz na adres pocztowy Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.,
- składając formularz bezpośrednio w miejscu udostępniania dokumentu (tj. w siedzibie
Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa) w dni
robocze, w godzinach 9.00 – 15.00.
Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?
Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?